אבירם פלדמן בגרות ופסיכומטרי

פעמים רבות נשאלתי על ידי תלמידי בית הספר או על ידי מקור אחר, לא אחטא אם אומר כי כמעט מידי יום ביומו עת עבודתי, מדוע כדאית ההשקעה מצד התלמיד ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד ולא להסתפק בלימודי מתמטיקה ברמת שלוש או ארבע יחידות לימוד בלבד. אני מניח כי התשובה לשאלה הזו תלויה בזהות השואל, במטרותיו, ביכולתו המתמטית, בנכונותו להשקיע ובמשתנים נוספים. במאמר זה אשאף להשיב לקורא המתלבט בדבר סוגיה זו, בפרט אניח כאן את השקפתי האישית. ריכזתי כמה טעמים ראויים מדוע ההשקעה המתוארת מעלה כדאית ואף חכמה והמלצתי הפשוטה לקורא המתלבט באופן כן טרם קבלת ההחלטה היא לקרוא לפחות פעמיים את המובא עתה לפניו. כאמור, להלן:

1. בונוס 35 נקודות

מיטב האוניברסיטאות בישראל מעניקות בונוס מוגדל של 35 נקודות לתלמידי 5 יחידות לימוד במתמטיקה בקבלת ציון סופי 60 ומעלה בבחינות הבגרות מה שמעלה באופן משמעותי את הציון הממוצע של כלל מקצעות הבגרות לבוגרי 5 יחידות לימוד במתמטיקה ומעניק להם יתרון מובהק על פני בוגרי 3 או 4 יחידות לימוד במתמטיקה בכל הנוגע לסיכויי הקבלה לתארים אקדמיים. 

2. "פתיחת דלתות" לתארים הנחשקים ביותר

קבלתכם לחלק מן התארים המבוקשים ביותר בישראל,  במיטב האוניברסיטאות, מותנית בלימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד. לשון אחר, התארים הללו "סגורים", פשוטו כמשמעו, בפני בוגרי 3 יחידות לימוד במתמטיקה וכן בפני בוגרי 4 יחידות לימוד במתמטיקה.

3. "רשת ביטחון"

תלמיד אשר נכשל בבחינות הבגרות ברמת 5 יחידות לימוד במתמטיקה והציון הסופי שלו הוא 54-35 (בשקלול שני השאלונים) יקבל תוספת של 20 נקודות וזכאות לבגרות במתמטיקה ברמת 4 יחידות לימוד. כך למשל, אם הציון הסופי של תלמיד ברמת 5 יחידו לימוד במתמטיקה בשקלול שני שאלוני בחינות הבגרות הוא 52 אז הוא יהיה זכאי לציון 72 ברמת 4 יחידות לימוד במתמטיקה.  

4. ידע חיוני לאקדמיה

הידע הנצבר בעת לימודי המתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד חיוני, ואף קריטי במקרים רבים, לצורך התמודדות ראויה עם נושאי הלימוד האקדמיים בתארים הרלוונטיים. לשון אחר, אל לכם לראות בלימודי מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד כ"כרטיס הכניסה" לאקדמיה בלבד אלא ראו בכך, גם ואולי קודם לכן, לימודים לשם צבירת הידע החיוני להפיכתכם לסטודנטים השואפים להצטיין בלימודיהם ולסיים בהצלחה את לימודיהם האקדמיים.

5. כישורי למידה

התמדה, "עקשנות", דבקות במטרה, חשיבה הגיונית ומובנת, לימוד פרטים קטנים רבים מאוד בעל פה וזכירתם, דייקנות, יכולת ריכוז לאורך זמן רב, הבנת הנקרא, "הקרבה", דחיית סיפוקים ועוד הם חלק מן הכישורים הנרכשים במסגרת לימודי המתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. זו, בכל אופן, משנתי המקצועית, ולי אין ספק כי הצדק עמי. 

6. "מבחן עצמי"

האם אני מתאים ללמוד הנדסה? האם אוכל להיות מהנדס מצוין לאורך עשרות שנים? האם אוכל לעסוק בתכנות? האם אצליח להתמודד עם לימודי מדעי המחשב? האם "יש לי" חשיבה מתמטית שתסייע לי לצלוח את לימודיי האקדמיים? שאלות אלו הן חלק קטן מן השאלות המופנות אליי ולכן בחרתי להציג את הנימוק השישי כמעין "מבחן עצמי". אכנה זאת "בחן את עצמך" שכן אם אינך מתאים ללימודי הנדסה או ללימודי מדעי המחשב, למשל, טוב יהיה להבין זאת כבר עתה ולהתפנות לתחומי דעת אחרים. כלל אצבע "גס" למדי, בעיניי לפחות יש בכך מן האמת, אומר כי על מנת להתאים ללימודים המדעיים המדויקים באוניברסיטאות יש לקבל לפחות ציון 80 בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. שוב, למען הסר ספק, כלל אצבע די "גס", בפרט לא אוכל להסכים לכך באופן גורף אולם יש בו מן האמת, לבטח יש בו רציונל מקצועי כן. 

7. ביטחון עצמי

רבים מתלמידיי העידו בפניי, פעמים רבות לאחר סיום לימודיהם האקדמיים, כי הביטחון העצמי שלהם הרקיע שחקים לאחר שסיימו ללמוד בהצלחה מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. לא זאת בלבד, יש בכך לדבריהם מעין "הוכחה לעצמי" שאני מסוגל לכך, אכנה זאת "העלאת ערכו של האדם בעיני עצמו". בחרתי להציג זאת כנימוק מספר 7 לסוגיה הנידונה במאמר מפני שכמות התלמידים שטענו זאת בפניי רבה, בפרט מפאת כבודי לדעתם זו.

8. שכר גבוה

מתוך האתר של משרד החינוך: "על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסיימי 5 יחידות בגרות במתמטיקה משֹתכרים הרבה יותר גבוה בממוצע ממסיימי 3 ו־ 4 יחידות. ההכנסה החודשית הממוצעת גבוהה יותר וגם השכר הממוצע גבוה יותר לשעת עבודה לשכירים שסיימו 5 יחידות לימוד במתמטיקה". לא אוסיף על הציטוט שהצגתי בפניכם שכן איישם את האמרה הנאה בעיניי: "כל המוסיף גורע".  

9. הפחד מהכישלון

איני מכיר במילה "כישלון" ואמליץ לקוראיי לראות במה שמכונה "כישלון" תהליך למידה והתקדמות להמשך הדרך ואז תוכלו להתקדם. אין ספור סיפורי הצלחה התחילו בכישלון (לכאורה) ואם כבר עסקינן בכישלון אז בעיניי, לפחות, כישלון פירושו לא לנסות ולתת לפחד להכריע אתכם. לצערי הרב, ברבות שנותיי חלק מתלמידיי נכשלו בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. אמנם מדובר באחוז מזערי אך ישנם שנכשלו. לא אחת שמחתי, ואף התרגשתי, לגלות כי אותו תלמיד שנכשל הפיק תועלות רבות מהידע המתמטי שצבר. כך לאחרונה, למשל, סיפרה לי תלמידתי לשעבר המסיימת בקרוב את לימודיה לתואר ראשון בכלכלה במכללת ספיר כי למרות שנכשלה בבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד היא "כיכבה" בקורסים המתמטיים בשנתיים הראשונות בהם בעוד לסטודנטים רבים לצידה היו "חיים קשים", ואף קיבלה ציונים גבוהים מאד במבחנים בשל הידע המתמטי הנ"ל.  

10. תפקידים נחשקים בצבא

לא סוד הוא כי הסיכוי להתקבל לתפקידים נחשקים ו/או ייחודיים בצה"ל יגדל באופן ניכר למסיימי לימוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בהצלחה, בפרט ישנם ה"פתוחים" אך ורק  בפני התלמידים הללו. כאן, אין צורך להכביר במילים, כך פשוטו כמשמעו