אבירם פלדמן בגרות ופסיכומטרי

להלן עצות נהדרות שמטרתן לסייע לכם לזכור בעל פה מידע חיוני להצלחתכם בבחינה הפסיכומטרית. מדובר בכללי אצבע בלבד ולכן לא כל עצה תתאים באותה המידה לכל אדם שכן אנו בני אדם השונים איש מרעהו אולם מרביתן נתפסות על ידי צוות בית הספר כאפקטיביות מאוד. העצות שלפניך הן כלליות ומטרתן לסייע לכם לזכור מילים בעברית, מילים באנגלית, נוסחאות בחשיבה הכמותית ובכלל זה א כל אשר נדרש ממך לזכור בעל פה בעת הבחינה הפסיכומטרית.

קבלת החלטה מהירה

דעו מראש כי הצלחתכם בבחינה הפסיכומטרית תלויה במידה רבה ביכולתכם לזכור מידע חיוני בעל פה ולדעת "לשלוף" אותו במהירות בזמן הבחינה. קבלת החלטה באופן חד משמעי שאינו משתמע לשני פנים להשקיע מאמץ רב על מנת לזכור מידע חיוני בעל פה היא הצעד הראשון האמיתי שתוכלו לבצע במטרה להגיע אל היעד הנכסף.

מנות קטנות

שיטת ה"מנות הקטנות" מדברת על כך שנכון לחלק את המאמץ היומי בלימוד מידע בעל פה למספר מנות קטנות של זמן ולא לבצע מאמץ משך זמן ארוך יחסית. לשם הדוגמה, נכון יותר לפנות 3 פעמים ביממה 20 דקות לשם לימוד מידע חיוני בעל פה מאשר לפנות פעם אחת 60 דקות לשם כך. לשון אחר, כשמדובר על לימוד בעל פה ללמוד 3 פעמים ביממה במשך 20 דקות בכל פעם מידע זו פעולה חכמה יותר מאשר ללמוד פעם אחת ביום במשך 60 דקות מידע חיוני בעל פה. המספרים שהוצגו הם לשם הדוגמה בלבד. את הכמות הנכונה ללמידה ושינון בעל פה של מיעד חיוני לבחינה נשאיר לקורא לקבוע לעצמו כי זו משתנה מאדם לאדם מסיבות ברורות. המסר המשתמע הוא שמספר מנות קטנות היא בחירה חכמה יותר מאשר מנה אחת גדולה, כך בכל הנוגע לשינון וללימוד בעל פה של מידע חיוני.

אסוציאציות והקשרים

בעת שינון אוצר המילים בשפה העברית ו/או בשפה האנגלית נסו למצוא אסוציאציות לאותן המילים שאתם מנסים לזכור. אסוציאציה עשויה להיות מילה אחרת, ביטוי כלשהו, סצנה מסרט זכור, "משהו" שהמצאתם או "סתם" הגיג העולה בראשכם אשר עשוי לעזור לכם לקשר בזמן אמת את האסוציאציה למילה הרצויה. דוגמה: פירוש המילה Excel באנגלית הוא להצטיין. "בניית" אסוציאציה יכולה לקשר בין גיליון העבודה האלקטרוני המוכר הקרוי Excel לבין המילה להצטיין במובן הזה שבעיני בונה האסוציאציה יש קשר הדוק בין שימוש בגיליון העבודה Excel לבין הצטיינות, בעסקים למשל. האסוציאציה היא סובייקטיבית ושייכת למי ש"מרכיב" אותה שכן תפקידה לסייע לו.   

נטרול מסיחים

נטרלו את מסיחי הדעת העלולים להפריע לכם בתהליך הלמידה לרבות טלפון נייד, טלוויזיה, מחשב מכל סוג , רשתות חברתיות ולעתים, אפילו בני משפחה וחברים. דוגמה פשוטה היא כיבוי התראות מכל גורם מסיח. בכלל זה, חישבו מראש מה עלול "להוציא" אתכם משיווי משקל לימודי ולאחר מכן חישבו איך לנטרל את האויב המר.  

חפשו את דרכם הנכונה

בני אדם שונים זה ומזה מטבעו של דבר ולכן סביר מאוד להניח כי אין דרך אחת הנכונה לכולנו ללמוד מידע חיוני בעל פה. התנהלו בשיטת "ניסויי וטעיה" דהיינו נסו שיטות רבות ומגוונת לרבות כרטיסיות עזר, הקלטות שמע, האזנה לשירים, לימוד עצמי במקומות שונים, לימוד משותף באופנים שונים, קריאה בכל מיני סיטואציות, כתיבה ועוד. כך, עשויה להיווצר לכם מציאות שבה תגלו כי נושא מסוים נכון יותר ללמוד יחד עם חבר מסוים לעומת נושא אחר אותו תעדיפו ללמוד לבד. הישארו פתוחים בפני האפשרות ללימוד באופנים שונים ואל תתייאשו אם לא תמצאו בקלות את הדרך הנכונה שלכם. אל תחששו להיות יצירתיים בעת החיפוש, גם מעט אומץ עשוי להועיל במלאכת החיפוש.

תכנון מוקדם והקצבת זמן

תכננו מראש את הזמן אותו תרצו להקדיש ללימוד ואת המועד המתאים ביותר לכך ביממה האישית שלכם. הימנעו מלמידה ספונטנית מפני שהיא בדרך כלל מועילה פחות מאשר למידה מתוכננת מראש שכן זו עלולה להתנהל בתנאים שאינם מתאימים ללמידה כגון: סביבה רועשת למדי, סביבה בה אתם חשים קור מציק או חום מטריד או תחושת רעב לא נוחה ו/או כל גורם אחר העלול לגרום לכם לא להרגיש נוח ובכך לפגום ביכולת השינון והזכירה בעל פה.

מנוחה ראויה, תזונה בריאה ופעילות גופנית

הקפידו לנוח היטב ולאפשר לגופכם ולמוחכם לצבור די כוח. השניים הללו – מוחכם וגופכם – זקוקים למנוחה באופן זה או אחר על מנת לאפשר לכם לתפקד באופן נאות במשך שעות היממה ולהימנע מתחושת עייפות, כבדות, עצלות וחוסר ריכוז. תזונה בריאה לצד פעילות גופנית נאותה לבטח יועילו לכם במלאכת זכירת המידע החיוני הנ"ל בעל פה וככל הנראה גם לכלל תחומי החיים.   

מילים בעברית  – פירוש מדויק

בעת לימוד אוצר המילים בעברית הנדרש לבחינה הקפידו להכיר את הפירוש המדויק ביותר שתוכלו לכל מילה ומילה. שפת האם בבחינה של מרביתנו היא עברית ולכן מחברי הבחינה בוחנים, בין היתר, את היכולת שלנו להכיר את המשמעות המדויקת של מילה זו או אחרת בעברית ולעתים נידרש להכיר יותר מאשר פירוש אחד למילה זו או אחרת. אי הכרת הפירוש המדויק של מילה בעברית עלול בשאלות מסוימות להיות קריטי ולהוביל אותנו לבצע טעות.

מילים באנגלית – פירוש "בערך"

בעת לימוד אוצר מילים באנגלית הנדרש לבחינה הקפידו להכיר את המשמעות הכללית והרחבה של כל מילה ומילה. שפת האם בבחינה של מרביתנו היא עברית ולא אנגלית לכן מחברי הבחינה אינם בוחנים את היכולת שלנו להכיר את המשמעות המדויקת של מילה זו או אחרת באנגלית. אי הכרת הפירוש המדויק של מילה באנגלית לא תהיה קריטית ולא צפויה להוביל אותנו לבצע טעות. אי הכרת המשמעות הכללית של מילה זו או אחרת באנגלית, את הפירוש אותו אנו מכנים "בערך" בהחלט עלולה להוביל אותנו לבצע טעות.