אבירם פלדמן בגרות ופסיכומטרי

חישוב ציוני הבחינה

הציונים בבחינה הפסיכומטרית אינם מושפעים מנוסחי הבחינה במועדים השונים ואינם מושפעים מנוסחי הבחינה בשפות שונות ואינם מושפעים מנוסחים שונים של הבחינה באותו המועד.

החישוב של הציונים בבחינה הפסיכומטרית נעשה באופן בו הציון שתקבלו בה לא יהיו שונים אילו הייתם נבחנים בכל מועד אחר וללא תלות ברמת הנבחנים במועד בו תיבחנו.

הציונים בבחינה הפסיכומטרית מחושבים בארבעה שלבים, להלן:

  1. ציון גלם במטלת הכתיבה
  2. ציוני גלם בפרקי הברירה – תשובה נכונה מזכה בנקודה אחת וציון הגלם בכל פרק שווה לכמות התשובות הנכונות בפרק
  3. חישוב הציונים בשלושת תחומי הבחינה – ציוני הגלם מתורגמים לסולם מדידה אחיד הנע בין 50 ל- 150 כדי לאפשר השוואה בין נבחנים אשר נבחנו במועדים שונים או בנוסחים שונים או בשפות שונות
  4. חישוב הציונים הפסיכומטריים הכלליים – אלו מחושבים בסולם הנע בין 200 ל- 800 תוך התבססות על שקלול ייחודי של ציוני הגלם בכל תחום

העברת ציוני הבחינה לנבחנים

כחודש וחצי לאחר הבחינה התלמיד יוכל לברר את הציונים שקיבל בבחינה באזור האישי באתר של מאל"ו בעזרת מספר תעודת הזהות שלו ובעזרת הסיסמה האישית שקיבל ממאל"ו בעת הרשמתו לבחינה.

אפשר יהיה לצפות בציוני הבחינה בכל עת באזור האישי ואף להוריד אל מחשבכם האישי קובץ המכיל את ציוני הבחינה הנ"ל (ללא תשלום נוסף). גיליון הציונים יכיל את המידע הבא:

  • ציון באנגלית
  • ציון בחשיבה מילולית
  • ציון בחשיבה כמותית
  • ציון בדגש מילולי
  • ציון בדגש כמותי
  • ציון רב תחומי

הציונים מחושבים בו בעת לכלל הנבחנים ולא יועברו בטלפון או בפקס

העברת ציוני הבחינה למוסדות הלימוד האקדמיים

מוסדות הלימוד דנים בדבר המועמדים להתקבל ללימודים אקדמיים בהם על סמך הציונים המועברים אליהם ממאל"ו ואינם מבצעים כל שימוש אחר בציונים הללו.

הציונים יועברו בתוך 45 ימים לאוניברסיטאות הבאות, וכן לכל מוסד אקדמי נוסף אותו סימנתם שתרצו בכך בעת הרשמתכם לבחינה, להלן:

  • בן גוריון
  • תל אביב
  • עברית
  • טכניון
  • פתוחה
  • בר אילן
  • אריאל
  • חיפה

אפשר להתנגד להעברת הציונים למוסד זה או אחר אם תרצו בכך. במקרה זה, בעת הרשמתכם לבחינה עליכם לציין זאת מפורשות.

בדיקה חוזרת של גיליון הציונים

סורק אופטי קורא את גיליון התשובות באופן מדויק אולם ניתן לבקש ממאל"ו לבצע בדיקה ידנית של גיליון התשובות בכפוף לתשלום דמי טיפול. את מטלת הכתיבה לא יעריכו פעם נוספת אלא יוודאו כי נתוניה נקלטו כראוי.

אם בבדיקה החוזרת יסתבר שאכן חלה טעות בבדיקה כספכם יוחזר אולם הסיכוי שתימצא טעות נמוך עד אפסי. כמו כן, בקשה זו אפשרית עד 3 חודשים מיום הבחינה ולא מיום קבלת הציונים ותוצאותיה תישלחנה בתוך שבעה ימי עבודה לכל היותר ולאחר תשלום דמי הטיפול.

לימודי פסיכומטרי

תפקיד ציוני הבחינה

מרבית המוסדות האקדמיים בישראל נעזרים בציוני הבחינה הפסיכומטרית ובציוני בחינות הבגרות כדי לחזות את הסיכוי של המועמד להצליח בלימודי התואר הראשון וזו מהות השימוש בציוני הבחינה הפסיכומטרית.

זכרו כי מדובר בחיזוי בלבד דהיינו בהסתברות בלבד, הווה אומר כי אין מדובר על בחינה הקובעת בוודאות מי יצליח בלימודי התואר הראשון ומי לא. הבחינה אינה יכולה לבחון את כלל הרכיבים הדרושים להצלחתו של תלמיד בלימודי התואר הראשון דוגמת חריצות, יכולת התמדה, יצירתיות, דבקות במטרה וכדומה

ציוני הבחינה הם יחסיים

מאז דצמבר שנת 1983, מועדה הראשון של הבחינה הפסיכומטרית, ועד היום ציוני הבחינה מודדים את יכולתו של הנבחן ביחס לנבחנים האחרים במרוצת השנים וזהו מקור המונח ציון יחסי היינו לו נבחן מועמד במועד בו ישנם נבחנים מאוד חזקים מחד, או חלשים מאידך, אין זה משנה כלל וכלל.

ציוני הבחינה אינם מודדים אינטליגנציה

ציוני הבחינה מנסים למדוד כישורים אקדמיים בסיסיים ביותר ואינם מנסים למדוד את רמת האינטליגנציה של הנבחן. תפיסה לפיה ציון פסיכומטרי גבוה מעיד על אינטליגנציה גבוהה שגויה ביסודה ועלולה להסב נזק לאוחז בה ואף להלחיצו מפני המחשבה לפיה יקבל ציון נמוך. לפיכך, היערכות מוקדמת ומעמיקה לבחינה תתרום לשיפור הציון ולהצלחה בלימודים האקדמיים.